Barne- og ungdomsfotball

– Er dere gode til å spille fotball?  Svaret kommer som regel kjapt: – Vi er veldig gode. Hva er dere gode på da? Ofte kommer svarenene like kjapt: – På alt!

Under et foredrag på Hamar i forkant av Idrettsgallaen kom Ståle Solbakken med denne kommentaren : – Foreldre må holde kjeft under kamper.

Rune Mikkelsen har i flere år hatt en forkjærlighet for Barcelona-fotballen spesielt gjennom sitt seminar om dette. Fotballdykket.no ved Jonas Munkvold har utfordret Mikkelsen med noen spørsmål rundt sin filosofi og bedt han utdype noen valgte temaer.

Sesongen 2018 er for noen lag godt i gang. For andre er man i startgropa. Og for mange er man i planleggingsfasen. Vi kan slå fast at mangel på god planlegging gir liten utvikling for laget og spillerne.

Raymond Verheijen har igjen vært på Norgesbesøk – og under en konferanse i Oslo kom han med interessante innspill om ungdomsfotball og periodisering.

I starten på det nye året er de fleste trenere i Norges land fullt opptatt med planlegging og gjennomføring av treninger før årets sesong. Da passer det å starte det nye året med en fagartikkel.

En av de  viktigste grunnleggende ferdigheter i fotball må være å bli «Sjef over ballen». Det som kjennetegner en av verdens beste fotballspillere "Messi", er at han er «Sjef over ballen» i alle ulike spillsituasjoner over hele banen, spesielt i trange områder.

Etter Islands nylige suksess på herresiden i fotball har det vært tegn til ny vind i seilene for debatten rundt talentutvikling i Norge. «Hvorfor kan ikke vi også kvalifisere oss til mesterskap med så mange flere innbyggere?»er en gjenganger i kommentarfeltene. Ofte er det barnefotballens forskjeller som blir gjenstand for diskusjon i ulike fagmiljøer på toppnivå og i media.

Stig Inge Bjørnebye har bidratt med et kapittel i boka «Ungdomstreneren» som utgis av Norges Idrettsforbund mandag. Han er rystet over en del han ser fra trenere i barne- og ungdomsidretten.

Sogn og Fjordane er Norges beste krets på jentefotball. De innfrir målsettingen i NFFs Handlingsplan om at 40 prosent av alle jenter i alderen 6 til 12 år og 20 prosent av alle jenter i alderen 13 til 19 år skal spille fotball.

Nittedal Fotball skal ansette en person som trenerveileder i barnefotballen. NIL Fotball er en klubb i vekst og har rundt 550 spillere fra 5-6 årsalderen og opp til A-lag.