Barne- og ungdomsfotball
Sogn og Fjordane med unikt prosjekt ansetter trenerveiledere i tre klubber Foto: IVAR THORESEN
Reidar Schjei

Nå har NFF Sogn og Fjordane satt i gang et unikt prosjekt etter at de fikk tilført midler fra Kulturdepartementets tilskuddsordning (KUD-midler) gjennom NFF for å utvikle jente- og damefotballen i fylket. Gjennom prosjektet har tre klubber ansatt en trenerveileder som skal bidra til å øke kvaliteten på de lokale klubbtrenerne og dermed også øke kvaliteten på treningsarbeidet i klubbhverdagen.

I vår modell i Norge er vi helt avhengige av foreldretrenere og frivillighet på trenersiden. For å lykkes er vi avhengige av miljøer som følger opp disse trenerne. En trenerveileder følger opp trenerne og bidrar til å utvikle dem i riktig retning, sier fagansvarlig for barnefotball i NFF Sogn og Fjordane, Marius Torstrup Kloster.

– Vi er opptatt av å utvikle spillerne våre best mulig, men trenerne får ofte ikke nok oppfølging. Det ønsker vi å gjøre noe med.

NFF Sogn og Fjordane bruker KUD-midlene til å delfinansiere en deltidsstilling i tre klubber.

– Syv klubber lagde en tiltaksplan og søkte om midler til å ansette en trenerveileder etter at vi utlyste prosjektet. Vi valgte deretter ut tre klubber som er spredt i hele fylket. De får midler fra oss de neste to årene og forplikter seg til å stille med samme beløp selv, forteller Kloster.

Er du intresert i hvordan man skal få til dette må du lese hele atikkelen på linken under.

• Her kan du lese mere om dette unike prosjektet for å bedre jentefotballen på fotball.no

• Les også:  Norges første klubbutvikler for jenter. NFF Hordaland har ansatt Katrine Lund Bjørnsen.